Blogi

[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]

Vastataan Liebster Blog -haasteeseen

Blogin päivityksessä ja muiden blogien seuraamisessa oli pieni tauko, joten oli kiva huomata tauon jälkeen, että Merenneito oli haastanut blogimme Liebster Blog -haasteeseen. Kiva, jos joku on jaksanut seurata meidän retkiämme ja juttujamme. Kiitos siitä! Tässä vastauksia haasteen kysymyksiin. 1 ...

Karibian lämmössä

Olimme vuoden vaihteessa Karibialla lomailemassa ja ajattelin hieman jakaa teille merimaisemia ja veneilytunnelmia tuolta seudulta. Emme tällä kertaa olleet itse purjehtimassa vaan seilasimme isolla risteilijällä itäisen Karibian saarilla. Turks and Caicosilla käytiin kyllä päiväreissulla snorkkeloimassa isolla katamaraanilla mutta varsinainen purjehdusreissu ...

Veneilylehtiä

Talvella on kiva haaveilla tulevasta kesästä ja purjehdusretkistä. Haaveilua voi auttaa ostamalla veneilylehden ja selailemalla kesämaisemia ja inspiroitumalla hyvillä ideoilla uuteen kauteen. Minun tulee ostettua lehtiä junamatkoja varten ja monesti kioskilta lähtee mukaan juurikin joku purjehdusaiheinen aikakauslehti. Omia lehtipinoja tutkiessa ...

Talvimaisemissa

Blogin päivityksestä on vierähtänyt jo jokunen kuukausi. Kiirettä on pitänyt muiden harrastusten parissa mutta koitan taas päästä kirjoitusvauhtiin. Olen talven mittaan haaveillut vesillä olemisesta ja talvilomareissu Karibian lämpöön ei helpottanut veneilykuumetta yhtään. Kävin katsastamassa veneen kuntoa loman jälkeen. Unohdin tietysti ...

Järviretkellä

Ystävämme ovat kyselleet koko kesän, koska pääsisimme yhdessä veneilemään. Saimmekin järjestettyä mukavan yöreissun toissa viikonlopulle. Pakkasimme yöretkeä varten evästä ja grillitarvikkeet matkaan ja lähdimme lauantaina iltasella vesille. Olikin jo hieman ikävä Orvokkia ja tuntui niin kotoisalta istahtaa sitlooraan nauttimaan ihanasta ...

Englannin kanaalissa

Englannin kanaalin alkupää sujui muitta mutkitta tuulien ollessa melko sopivat. Guernseystä lähtiessämme totesimme ennusteiden mukaan tuulien nousevan aina 28 solmuun saakka eli noin 14,5 m/s ja voimistuvan lähestyessämme Calaista. Alkuperäisen suunnitelman mukaan olisimme tehneet päiväreissuja ja menneet iltaisin Ranskan puolella ...

Guernsey

Voi, miten kesälomat ovatkin sotkeneet blogin päivitystä. Nyt ollaan kuitenkin takaisin päiväjärjestyksessä ja blogin ääressä, joten kerron retkemme jatkosta lisää. Saavuimme Guerneyn Port St. Peteriin illansuussa. Soitimme jo matkan varrelta satamaan heti saaren tullessa näkyviin ja vihdoin verkon saatuamme kännykkään, ...

Terveiset Guernseystä

En päässytkään päivittämään blogia matkalta huonojen nettiyhteyksien vuoksi ja koska loppujen lopuksi teimme vain yhden pysähdyksen koko matkallamme. Kerkesin kirjoitella Guerneyssä hieman Biskajan ylityksestä, joten tässä tämä tarina. Viiden päivän Biskajan ylitys on ohi. Lähdimme 4.7. iltasella Espanjan Vigosta kohti ...

Kohti Vigoa

Keskiviikkoaamu alkoi varahin. Kello soitti 3.45 ja puolen tunnin lähtövalmistelujen jälkeen heilutimme hyvästit Aegirin äidille ja hyppäsimme taksiin kohti Leipzigin lentokenttää. Tunnelma oli hyvä vaikka molemmat haukottelimme kilpaa. Lento kohti Mallorcaa lähti ajassaan. Naureskelimme Mallorcan matkaa, koska kumpikaan emmen olleet ...

Kesälomareissu on käsillä

Kesäloma on vihdoin alkanut ja kesälomareissu on ihan käsillä. Olemme siis suunnitelleet hyppäävämme tuttavapariskunnan hankkimaan veneeseen Ranskan Brestistä ja matkaavan sitten läpi kanaalin kohti Kielin kanavaa ja Itämerta. Vene on lähtenyt matkaan eteläisestä Ranskasta Marseillesin läheltä ja matkanteko on mennyt ...

Juhannusretkellä

Juhannusta vietettiin tietenkin vesillä. Pitkin juhannusviikkoa seurailimme sääennustuksia ja kun varmemmin ja varmemmin alkoi näyttää siltä, että vasta sunnuntaina tulisi vesisateet, niin päätimme tehdä useamman yön retken. Lähtö tietysti suunniteltiin tapahtuvaksi heti töiden jälkeen torstaina mutta kuinka ollakaan ruokakaupassa piti ...

Tutkanavigointia

Olemme jääneet kaikenlaisten veneilyyn liittyvien kurssien kierteeseen ja tällä kertaa osallistuimme tutkanavigointikurssille. Teoriat käytiin läpi yhtenä iltana ja eilen sekä tänään on käytännön tutka-ajelua pitkin Näsijärveä sekä lopputentti. Tutkalla navigointi osoittautui melko helpoksi puuhaksi ja mukavalla porukalla oli kiva kierrellä ...

Yövahdissa purjehdusseuralla

Olemme Aegirin kanssa purjehdusseuralla yövahtivuorossa ja kohdallemme lankesi pahin mahdollinen ajankohta eli klo 1.30-6.00 aamuyön vahtikeikka. Koitimme mennä kotona hyvissä ajoin nukkumaan, jotta huominen olisi edes jollain tavalla inhimillinen. Minullapa ei kuitenkaan uni tullut silmään ennen kuin herätyskello jo soitti ...

Kesälomapurjehdukselle enää 3 viikkoa aikaa

Kesäloman purjehdukselle on enää kolme viikkoa aikaa ja kuume nousee koko ajan sillä ensimmäinen retkue on startannut etelä-Ranskasta kohti Gibraltaria 4 päivää sitten. Ensimmäiset uutiset saapuivat tänään ja suunnitelmasta oli jouduttu heti poikkeamaan. Tosin tuulet olivat niin navakoita, että matka ...

Lauantairetkellä Pallosaaressa

Tänään oli tarkoitus lähteä pidemmälle retkelle kohti pohjoisempia vesiä. Tavoitteena oli heti heräämisen jälkeen pakata tavarat ja eväät matkaan ja lähteä veneelle. Suunnitelmaan tuli kuitenkin pieni muutos, kun pakollisten muiden puuhien takia pääsimme lähtemään vasta klo 15. Sää näytti hyvältä ...

Vihdoin taas vesille

Vihdoin pääsimme taas vesille. Viime kerrasta onkin päässyt vierähtämään jo tovi. Vellamolla on ollut selkä niin kipeänä, että lääkäri ehdotti pientä taukoa vesillä olemisesta. Lisäksi viikonloput ja illat ovat olleet täynnä muuta pakollista ohjelmaa tai ikävää vesisadetta, joten vesille ei ...

Roska-Roope mastossa

Roska-Roopelta tuli vihdoin eilen postia ja luukusta oli tipahtanut tarra sekä lasku. Innostuimme molemmat niin kovasti, että piti lähetä iltasella vielä kävelylle liimaamaan tarra mastoon. Pidä Saaristo Siistinä ry:n toiminta ulottuu myös meille tänne sisävesille ja ehdottomasti halusimme osallistua tuohon ...

Saksassa on lämmintä

Terveiset Saksanmaalta. Pitkä viikonloppu vierähti mukavasti ihanan lämpimässä kesäsäässä. Kävimme piipahtamassa Dresdenissä, joka oli uusi tuttavuus. Kaupunki oli varsin kauniin näköinen ja vanhan kaupungin maisema olikin jossain vaiheessa Unescon maailmanperintölistalla, kunnes keskelle maisemaa päätettiin rakentaa ihan uusi silta, jonka jälkeen ...

Vene katsastettu

Tiistaina oli Tampereen purjehdusseuran venekatsastuspäivä ja meillä oli mukavasti sama ilta vapaana, joten lähdimme vesille. Samaan aikaan Naistenlahdelta lähti iso porukka pikkupurjehtijoita jollillaan, joita väistelimme sataman suulla. Sää oli loistava. Tuulta 7 m/s, joten nostimme ison ylös ja livuimme kohti ...

Kesälomapurjehduksen suunnittelua

Tuttavapariskuntamme on hankkinut purjeveneen Ranskasta ja pyysivät meitä talvella lähtemään kesällä tuomaan venettä Suomeen. Innostuimme heti ajatuksesta ja nyt suunnitelmat alkavat olla valmiina kesän reissua varten. Olimme eilen suunnitteluillanvietossa melkein koko retkiporukalla ja ensimmäiset lähtevät jo kahden viikon päästä kohti ...