Kesän ensimmäinen viikonloppuretki

Sitä on alkanut pikkuhiljaa varoa buukkaamasta viikonlopuille minkäänlaista menoa, jotta pääsisi lähtemään veneelle heti töiden jälkeen perjantaina. Kyttäiltiin taas koko viime viikko sääennusteita ja vaikka viikonloppua kohti ennusteet heikkenivät ja lupailivat tänne suunnalle sateita, niin taivalle katsottuna keli näytti kyllä ihan siedettävältä. Perjantaina tehtiinkin pikapäätös lähteä heti töiden jälkeen matkaan tai meille tyypilliseen tapaan ainakin ennen pimeää. Yksi ystävämme oli jäänyt viikonlopuksi golfleskeksi, joten pyysimme häntä mukaan. Äkkiä töistä kauppaan hakemaan grilliruokia ja reissuevästä ja sitten kotiin pakkaamaan tavarat. Sää näytti mukavan aurinkoiselta ja iltasellakin oli aivan sortsikelit.

Matkaan päästiin tällä kertaa ihan siedettävään aikaan seitsemän maissa mutta heti jo alkuun piti todeta, että purjeilla oli turha kuvitella pääsevänsä saman vuorokauden aikana perille, joten mentiin sitten suosiolla moottorilla. Välillä tuulet näyttivät nousevan ja koitimmekin pari kertaa, miten purjeet vetivät. Vauhti oli vain paria kolmea solmua ja kun sen alle mentiin niin pistettiin taas moottori käyntiin.

pikkusaari

Järvellä oli todella vähän porukkaa liikkeellä hyvästä säästä huolimatta. Liekö viikonlopun lakkiaiset ja muut valmistujaiset verottaneet lähtijöitä. Kun matka-aika venyi Näsinseläällä ja lämmin ilma vaati nesteytystä, niin Pallosaaren kohdilla piti tehdä peliliikkeitä pienen pysähdyksen suunnitteluun. Me ei olla vielä kunnolla korkattu oman veneen vessaa, joten päätettiin siirtää sitä vielä hieman edemmälle ja tehdä välipysähdys Pimeensalmessa. Sattuipa sitten mukavasti eräs tuttu moottoriveneilijä menemään ohi ja sovittiin treffit Telakan terassille. Meidän huonoksi onneksi terassi oli kiinni, joten jatkoimme matkaa vielä Peronsaareen saakka.

Peronsaaressa oli talvi ja jäät tehneet tepposet ja vieneet mukanaan pohjoislaiturin poijuja. Jäljellä oli vain kaksi ja nekin varattuina mutta pistettiin lyhyeksi aikaa vene samaan poijuun kiinni naapurin kanssa. Saareen oli tullut sitten viime käynnin jälkeen pohjoisrannalle hieno grillikatos mutta se olikin ainoa havainto, mikä kerittiin tehdä 5 minuutin pysähdyksen aikana. Porukkaahan saaressa kyllä näytti olevan niinkuin aina.

Matka jatkui auringon laskiessa kohti Vähä-Lammisaarea, joka oli mahdollisista pysähtymiskohteista lähimpänä. Päädyttiin menemään sinne, sillä nälkä alkoi kurnia ja ajateltiin että vieraisiin satamiin ei ole kiva mennä pimeällä. Yllätykseksi saaressa olikin vain tuo moottoriveneilevä tuttumme saunomassa ja grillailemassa mutta muuten laiturit olivatkin tyhjiä. Mahtavaa! Grilli nopeasti kuumaksi, vartaat tirisemään ja hyvät salaatit valmiiksi. Kylläpä muuten ruoka maistuu hyvälle ulkoilmassa. Aurinko laski pikkuhiljaa kokonaan päivällisen aikana. Kello oli sitten jo lähempänä kolmea, kun saunanraikkaina ja viikosta väsyneinä kapusimme vihdoin punkkiimme.

salaattia

penkki

purjevene

sauna

Lauantaiaamu valkeni pienessä vesisateessa. Voi kurjuus. Brunssi nautittiin laiskasti salongissa ja tehtiin samalla päivän suunnitelmaa. Päätettiin sitten loppujen lopuksi lähteä käymään Säynäsaarilla kurkkaamassa, millainen tuo Ännän tukikohta on. Irrottauduttiin Vähä-Lammisaaren laiturista taas hienosti ja kiskottiin venettä kohti poijua, kun kuului kova kolaus ja otimme aallokossa pohjakosketusta. Aivan hämmästyneinä ihmettelimme, onko nuo vedet nyt jotenkin niin alhaalla, että satamissa pohja tulee vastaan nopeammin kuin kuvittelee? Ainakaan vedenkorkeusmittareiden mukaan näin ei pitäisi olla. Laiturin nokassa luki isolla 180 ja 200 eli kyllä tuossakin kohdin kuvitteli olevan paljon enemmän vettä kuin sitten olikaan. Kiinnihän me ei siihen tietysti jääty mutta silti tuo kivikosketus harmitti. Ihmeteltiin siinä myös, miten ei illalla tullessamme osuttu samoihin kiviin vaan onnistuimme ihan hienosti ajamaan laituriin. No nyt jatkossa pitää sitten välttää tuota laiturin oikean puolen päätä.

Sadevarusteet päällä, kevyessä myötätuulessa lasketeltiin hieman yli tunnin ajan kohti Säynäsaarta ja sitten satamaan, jossa olikin jo enemmän tunkua. Taivas alkoi selkeytyä tuossa matkan varrella ja loppujen lopuksi oltiin riisuuduttu tukalista vaatteista taas kesäisempiin ennenkuin päästiin perille. Tunnin pikaisen saaripyrähdyksen aikana tutkimusryhmä löysi mahtavalla paikalla olevan saunan, grillikatoksen ja nuotiopaikan. Hieman oli jo kokkoakin varten kasattu risukkoa. Kivalta näytti ja useista veneistä huolimatta saaressa oli hyvin hiljaista. Liekö kaikki olleet päiväunilla.

Tuulet nousivat iltapäivää kohti ja pian kiidettiinkin sivutuulilla hyvää vauhtia kohti kotisatamaa. Lopussa tuulet kääntyivät vastaisemmiksi, joten loppumatka sitten kryssittiin ihan huolella. Saatiin siinä tehtyä matkan varrella käännöksiäkin ja väisteltiin Näsinselälle ilmestyviä muita veneitä matkallaan pohjoiseen. Sadetta ei tullut liikkeelläoloaikana ja sää oli lämmin, joten ei noihin ennusteisiin kyllä ole luottamista. Taas oli kotisatamaan saavuttaessa sellainen tunne, että turhaan taas tuli kiirettä takaisin ja olisi niin mielellään ollut pidempäänkin vesillä. Eipä sille taaskaan voinut mitään, sillä sunnuntaille oli sovittuna kalenterissa synttärijuhlintaa Helsingissä. Mukavat nekin!

Matkaa tuli yhteensä 29,3 nM.

Kommentit 8

Kirjoittajan tiedot

1. S/Y Dolphin Dance

Upeita kuvia ja hienoja järvimaisemia! On kyllä ihan oma tunnelmansa tuolla Näsijärvellä. Joku kesä pitää ehdottomasti suunnata Järvi-Suomeen.

• Kiitos! Kyllä se on totta, että järvellä on oma tunnelmansa. Sitä jotenkin aina kaihoisasti katselee muiden hienoja merimaisemia mutta kyllä täälläkin järvellä omat hyvät puolensa on. Katselin tuossa jo noita blogeja kaihoisasti, missä on Saimaan kuvia. Upeita paikkoja sielläkin!

2. Oi. Kesälomaa odotellessa ja ihania purjehdusretkiä. Jotain taikoja olisi tehtävä että helteet palaisi Heinäkuulle…

• Enää ei ole pitkä aika kesälomaan. Voi sitä riemua, kun pääsee vesille ja pois betoniviidakosta. Toivotaan, että säät suosii ja että kaikki tänne tarkoitettu sade saatiin tänään!

3. Oi miten ihania kuvia, jäin heti ”koukkuun”. Pitää penkoa blogisi kunnolla ja alan ehdottomasti seuraamaan =) Vesilllä olo, veneily ja kesä ovat parasta!