Köydet

Tuossa käytännön veneilykurssilla käytiin läpi muutama päivä sitten veneilyssä käytettyjä köysiä ja ajattelin kertoa täälläkin hyviä vinkkejä köysien valintaan.

Köysiähän on varsin paljon erilaisia ja enenevässä määrin käytetään tekokuituisia köysiä luonnonköysien sijaan niiden hyvien ominaisuuksiensa vuoksi. Luonnon materiaaleista tehdyt köydet tuppaavat keräämään kosteiksi jäädessään loisia ja ne homehtuvat ja mätänevät, mitä taas tekokuituköysille ei käy. Luonnonmateriaaleina köysissä on käytetty eläin- ja kasvikunnan materiaaleja, lehtiä, kasvikuituja, silkkiä, villaa, jouhia ja jopa suolia! Hyi. Tekokuituköysissä taas materiaalit ovat yleensä niitä poly-alkuisia. Polyamidi, polyesteri, polypropeeni ja polyeteeni. Tekokuituköysien huono puoli on etteivät monet niistä kestä hyvin auringon UV-valoa vaan heikentyvät nopeasti altistuessaan uv-säteilylle. Tietysti tähänkin on keinonsa, jos köysissä on UV-suoja päällä. Sitten on olemassa vielä kunnon superkuidut, mm. Vectran, Dyneema ja Kevlar ja Zylon, jolla esimerkiksi lämmönkestävyys on ihan omaa luokkaansa.

Köysien valinnassa pitää aina ottaa huomioon käyttötarkoitus. Tekokuituisissa köysissä kelluvat köydet soveltuvat eri tarkoituksiin kuin uppoavat. Yleensä kelluvat materiaalit ovat halvempia mutta niitä voi olla myös hankalampi käsitellä ja niihin voi olla vaikea saada pysyvää, pitävää solmua. Kelluvia köysiä, polyeteeniä ja polypropeenia, voi miettiä käytettäväksi esimerkiksi heittoliinoissa, sillä pelastettavan on helpompi tarttua kelluvaan köyteen. Kelluvat köydet voivat olla hyviä myös vaikka vesihiihdossa. Polyeteeniköysi on tyypillisesti oranssi ja melko liukas ja vahamainen, kun taas polypropeeniköydet ovat yleensä sinisiä ja hieman karheampia kuin polyeteeniköydet.

polyeteenikoysi
Polyeteeniköysi

Polyeteenin lämpöominaisuudet ovat melko heikot ja huonoimmillaan sen ominaisuudet heikkenevät jo 40 asteen lämpötilassa. Se ei myöskään siedä UV-säteilyä ilman suojaa. Materiaalia voidaan käsitellä hieman ja parantaa sen lämmönkestävyyttä 100 asteeseen saakka. Polypropeenilla on hieman parempi lämmönkestävyys kuin polyeteenillä, n. 55-70 astetta. Se ei kuitenkaan kestä pakkasta ja haurastuu jo -20 asteessa. Näitä köysiä ei siis kannata säilyttää talvella veneessä tai kylmävarastossa. Polypropeenilla on lisäksi melko alhainen kitkakerroin ja se kestää kulutusta melko hyvin.

polypropeenikoysiPolypropeeniköysi

Uppoavat köydet ovat hieman monikäyttöisempiä ja yleensä myös sitten kalliimpia kuin kelluvat. Polyamidi- eli nailon-köysi sopii ominaisuuksiltaan tilanteisiin, missä köyteen kohdistuu nykäyksiä. Nailonköysi on venyvää ja se kestää hyvin nykäysten aiheuttamat kuormitukset. Nailonin hyvänä puolena on myös se, että kuorman poistuttua köysi palaa alkuperäiseen pituuteensa. Ihan niinkuin sukkahousut! Nailon-köysi soveltuu hyvin esimerkiksi ankkuriköydeksi.

 

nailonkoysi
Nailonköysi

Polyesteriköyden ominaisuudet eroavat nailonista venyvyytensä puolesta. Polyesteri on melkolailla yhtä vahvaa kuin nailonköysikin mutta se ei veny ja tämän vuoksi ei sovellu tilanteisiin, missä köyteen kohdistuu nykäyksiä. Polyesteriköysi räpsähtää näissä tilanteissa paljon helpommin katki kuin nailon. Polyesteriköysiä käytetään purjeveneissä muunmuassa purjeiden falleissa ja skuuteissa. Jos polyesteriköyttä käytetään vaikka kiinnittymisessä, niin kannattaa hankkia nykäysten vaimentimet tai joustimet köyteen.

palmikoitu_polyesteriPolyesteriköysi

Köysien lämmönkestävyys on myös yksi hyvä kriteeri siihen, mihin tilanteeseen köysi soveltuu. Kannattaa muistaa, että köydet heikkenevät ja venyvät aina lämmön vaikutuksesta, joten niitä ei kannata säilyttää kuumissa paikoissa vaikka lähellä moottoria, lämmitintä tai pakoputkea tai vaikka kuivattaa saunassa tai nuotion vieressä. Superkuitu Zylon kestää n. 650 asteen lämpötila eikä Kevlar jää paljon jälkeen 500 asteen sulamislämpötilalla. Dyneemakuitu on muuten painonsa suhteen 15 kertaa vahvempaa kuin teräs ja sitä mainostetaankin maailman vahvimpana kuituna. Dyneema360 sivustolla on paljon käytännön inspiraatioita dyneeman käyttöön.

dyneemaDyneema

kevlar-core-polyester-cover
Kevlar-köysi polyesteripinnoitteella

Monien köysien huonon uv-säteilynkestävyyden vuoksi köysiä ei kannata säilyttää suoraan auringossa vaan ne on hyvä varastoida varjoon tai vaikka laittaa suoja päälle. Aina on hyvä muistaa, että monet köydet kannattaa kuivattaa ennen varastoimista. Köysiä ei kannata myöskään jättää venytykseen tarpeettomasti vaan jännitteet kannattaa vapauttaa käytön jälkeen. Kannattaa myös muistaa, että solmu heikentää aina köyttä ja vetolujuudesta menetetään noin 20-50 %. Huonosti tehty solmu heikentää köyttä vieläkin enemmän, jopa 80 %. Kannattaa siis tehdä solmut hyvin ja oikein ja avata tarpeettomat solmut tai köyteen vahingossa vaikka säilytyksessä kiertyneet solmut. Pleissaus ei muuten heikennä köyden vetolujuutta.

16-fl, silke, blåPleissattu polyesterisilkkiköysi

Köydet on hyvä tarkistaa aina välillä. Vaihto tulee eteen siinä vaiheessa, kun köysi on nirhaantunut tai sen pinta näyttää kovin kuluneelta. Lisäksi köysi on hyvä vaihtaa silloin, kun siihen on kohdistunut tarpeettoman suuri voima vaikka köysi ei muuten päällisin puolin näyttäisikään huonokuntoiselta. Sisäiset rakenteet ovat kuitenkin voineet vaurioitua ja heikentää köyttä.

Hyvälaatuinen köysi on varmasti hintansa väärtti pitkällä aikatähtäimellä. Köydet säilyvät myös hyvin, jos niitä säilyttää, käsittelee ja huoltaa materiaalin ominaisuuksien mukaisesti.

 

Kommentit 7

Kirjoittajan tiedot

  1. UV kestävää köyttä tarvisimme 1 km alkuun, jopa 100 m kokeeksi ensin riittäisi.
    Halkaisija 3 – 5 mm vetokesto yli 250 Kg.
    Pitääkö tilata Kiinasta vai saako lähempää ?

    • Kiitos kiitos. Noita tulee harvoin itse katseltua mutta nyt, kun kurssilla joutuu opettamaan niitä, niin on sitten väkisinkin omassa tuoreessa muistissa.

    • Kiitos. Huomasin kyllä vasta kuvan laittamisen jälkeen, että köysi näyttää hieman katkenneelta. 🙂 Täällä sisämaanveneilijänä katselen kaihoisasti saariston idyllisiä ja ihania kuvia mutta kyllä itseasiassa meilläkin täällä on hienoja maisemia.

Vellamo

Haluatko jättää kommentin?