Venetouhuja

Vesillelasku lähestyy ja sitä ennen pitäisi saada vene laskukuntoon. Tänään oli niin kaunis ilma, että päätimme lähteä nappaamaan veneestä pressun pois ja viemään tavaroita jo varastoon laskua odottamaan.

Tarkoituksenamme oli myös napsia veneestä paljon kuvia syksyn veneennostoa silmälläpitäen, jotta tietäisimme mahdollisimman hyvin, miten vene kannattaa laittaa talviteloille. Edellinen omistaja olikin suojannut veneen hyvin huolellisesti ja laittanut tavarat erinomaisesti paikoilleen.

Veneen suojana oli iso pressu ja kannella kaksi puupukkia, joiden päälle masto ja rullafurlexin tanko on asetettu. Lisäksi kaikki terävät kohdat, mitkä saattaisivat talven aikana hinkata veneen katta tai pressua, oli suojattu pehmustein. Erinomaisen hyvä ajatus ja teemme näin varmasti tulevaisuudessa itsekin.

Kaikki köydet oli hienosti ja tiiviisti kierretty mastoon, joten talven aikana ei ole tuuli päässyt niitä paukuttamaan ja rikkomaan. Lisäksi kaikki irtotavara oli viety pois veneeltä suojaisaan varastoon. Veneesaä oli periaatteessa sisällä vain kosteudenpoistaja.

Takaosassa oleva pukki on kiinnitetty erittäin tiukasti takakaiteeseen pukin läpi porattujen metallikourujen avulla ja suojattu lisäksi puutarhaletkulla, jotta kaide ei hankaudu. Päät oli vielä suojattu vanhoilla sukilla, jottei päällä olevaan pressuun hinkkaudu reikiä. Pressut ovat kuulemma melko nopeasti vaihtoon menevää kamaa varsinkin, jos niitä koskettavia osia ei pehmusta.

Kiinnitimme myös akut testausmielessä tarkastaaksemme niiden toiminnan. Veneessä on näppärät laatikot akkujen säilytykseen sekä veneen runkoon kiinnitetyt liinat, joilla ne saadaan tiukattua tukevasti säilytysboksiin. Starttiakkuna toimii Nautilus Combi-akku, joka periaatteessa on käypä myös hupikäyttöön. Hupikäyttöön hommasimme kuitenkin erillisen akun ja näitä voidaan sitten käyttää rinnan tai erikseen tarpeiden mukaan. Virtaa kuluu meidän veneessämme hupikäytössä radioon ja valaistukseen sekä lämmittimen toimintaan. Maasähköliitäntää ei ole, joten täytyy katsoa tarvitaanko sellaista vai riittääkö lataukseksi moottorin käynnissäpitäminen. Ainakin lamput meinattiin vaihtaa ledivalaisimiksi, jotta ne veisivät mahdollisimman vähän sähköä.

Pientä tutkailua sähköjen suhteen, kun heti ei saatu lamppuja päälle. Löytyihän se päävirtakytkin sitten lopuksi onneksi vähän helpommasta paikasta. 🙂

 

Kirjoittajan tiedot

Vellamo

Haluatko jättää kommentin?